· ·
Fazla
Çalışma haftalık 45
saati aşan çalışmalardır. Fazla sürelerle çalışma ise haftalık çalışma süresinin
sözleşmelerle 45 saatin altında belirlendiği durumlarda ortalama haftalık
çalışma süresini aşan ve 45 saate kadar yapılan çalışmalardır.Ülkenin genel yararları, işin niteliği veya üretimin arttırılması gibi nedenlerle işverenin fazla çalışma yaptırması mümkündür. Ancak işçinin rızası olmadıkça fazla çalışma yaptırılamayacağı gibi, sırf işçiyi taciz etmek amacıyla yaptırılamaz.FAZLA ÇALIŞMANIN İSPATI
o İşyeri kayıtları,
özellikle işyerine giriş-çıkışları gösteren belgeler, fazla mesai yapıldığına ilişkin işyeri iç yazışmaları delil niteliğindedir. Ancak, belge
bulunmaması halinde mahkemeler tanık beyanlarıyla da karar vermektedirler.
İşçinin imzasını
taşıyan bordro sahteliği ispat edilinceye kadar kesin delil niteliğindedir. Bir
başka anlatımla bordronun sahteliği ileri sürülüp kanıtlanmadıkça, imzalı
bordroda görünen fazla çalışma alacağının ödendiği varsayılır.
FAZLA
ÇALIŞMA ve ÜST DÜZEY YÖNETİCİLER
o Yargıtay, işyerinde
mesaisini kendisi belirleyen üst düzey yönetici çalışanın fazla çalışma
alacağına hak kazanmadığı kabul edilmektedir. Yargıtay çeşitli
kararlarında, genel müdürün,bölge müdürünün, mağaza müdürünün, saha müdürünün
ve müfettişin fazla çalışma ücreti isteyemeyeceği sonucuna varmıştır.
FAZLA ÇALIŞMADA
SINIR
o Fazla çalışma
süresinin toplamı bir yılda 270 saatten fazla olamaz. İş Kanunu açısından
günlük 11 saatlik çalışma sınırı, fazla çalışmanın da üst sınırı olarak
karşımıza çıkar. Ancak bu sınırlamaya rağmen işçinin daha fazla çalıştırılması
halinde, bu çalışmalarının karşılığı olan fazla mesai ücretinin de ödenmesi
gerektiği açıktır.
o Yasadaki sınırlama
esasen işçiyi korumaya yöneliktir. Yasada
yer alan 270 saatlik yıllık üst sınırın aşılması halinde işveren veya işveren
vekili için bir yaptırım da öngörülmüş değildir. Çalışma hayatında 270 saatlik sınır 3-4 ayda aşılmaktadır. Bu durumda şirketler çalışanın bordrosunda bu
sınırı aşan fazla çalışma ücretini brüt prim veya başka bir bordro
parametresinde göstermektedirler.
FAZLA ÇALIŞMA
ve İŞÇİ ONAYI
o İşçilerin fazla
çalışmaya muvafakat etmeleri gereklidir. Fazla mesai işçi onayı dilekçeleri her
yılbaşında yenilenmelidir. Ayrıca işçinin özlük dosyasında saklanması bir
zorunluluktur.
o Her yıl fazla
çalışma onayı alınmamış olan bir işçinin fazla çalışmayı kabul etmemesi
üzerine, iş sözleşmesinin işverence feshinin geçerli nedeni oluşturmadığı,
Yargıtay tarafından kabul edilmiştir.
o İşçi fazla
çalışmaya onay vermiş olsa da, sağlık durumunun fazla çalışmaya imkan
tanımaması ya da fazla çalışmaya katılmamayı haklı kılan diğer nedenlerin varlığı
halinde işçi fazla çalışmaya zorlanamaz.
DENKLEŞTİRME
o 4857 sayılı İş
Kanunu ile getirilen denkleştirme ise işçinin bazı haftalar haftalık çalışma
süresinin altında çalıştırılması halinde anlam kazanır. Örneğin işçi birinci
hafta 50 saat ikinci hafta ise 40 saat çalıştırılmışsa, her iki hafta ortalamasının
45 saati aşmaması sebebiyle fazla çalışmadan söz edilemeyecektir. Üstelik
denkleştirmeye esas alınan dönem içinde işçinin ücretinin artmış ya da azalmış
olması, denkleştirmeye engel oluşturmaz. Denkleştirme için esas alınacak
sürenin iki ay olduğu Kanunda belirlenmiştir (İş K. M. 63). Ancak toplu iş
sözleşmesiyle bu sürenin dört aya kadar çıkarılabileceği belirtilmiştir.
FAZLA ÇALIŞMA
ÜCRETİNİN ÖDENEN ÜCRETE DAHİL OLMASI
o Bazı iş
sözleşmelerinde, fazla çalışma ücretinin ödenen ücretin içinde olduğuna ilişkin
hükümler yer almaktadır. Ancak, asgari ücret üzerinden düzenlenmiş bir ücret
bordrosunda fazla çalışma ücretinin ödenen ücretin içinde olduğuna ilişkin
hüküm hayatın gerçekleriyle bağdaşmayacağı açıktır.
FAZLA MESAİ
HESAPLAMA
o Brüt ücretten
hesaplanır.
o Fazla çalışma
ücreti ait olduğu dönem ücretiyle hesaplanır.
o Yarım saatten az
olan süreler yarım saat, yarım saati aşan süreler ise bir saat sayılır.
o Fazla Çalışma:
§ Fazla çalışmalarda
her bir saat fazla çalışma için verilecek ücret, normal günlük çalışma
ücretinin saat başına düşen miktarının %50 yükseltilmesi suretiyle ödenir.
o Hafta Tatilinde Çalışma:
§ Haftanın 6 günü
çalışan işçiye 1 gün hafta tatili verilmesi gerekmektedir. Çalışılmayan
hafta tatili günü için, işveren tarafından bir iş karşılığı olmaksızın, o günün
ücreti tam olarak ödenir. İş Kanunun 46. maddesi "Hafta Tatili Ücreti" başlığını taşımaktaysa da, bu madde de hafta tatilinde yapılan yapılan çalışmaların ücretlendirilmesine ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır.
§ Yargıtay kararlarına ve iş hayatında yapılan uygulamalara göre;Hafta tatilinde
çalışan işçiye, o gün hiç çalışmasa dahi ödenecek (çalışma karşılığı olmayan)
bir günlük normal ücretine ilaveten, azami çalışma süresini aşan, ancak
haftalık kanuni çalışma süresini (45 gün) aşmayan çalışması karşılığında, saat
başına normal çalışma ücretinin % 25 yükseltilmesi suretiyle hesaplanan tutarda “fazla
süreli çalışma ücreti ” ödenir. Haftalık
kanuni çalışma süresi olan 45 saati aşan fazla çalışmalar için işçiye ödenecek
ücret ise, normal çalışma ücretinin %50 yükseltilmesi suretiyle hesaplanacak olan
“fazla çalışma ücreti” tir.
o Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günlerinde Çalışma:
§ 4857 sayılı
iş kanunu kapsamına giren işyerlerinde çalışan işçilere, kanunlarda ulusal
bayram ve genel tatil günü olarak kabul edilen günlerde çalışmazlarsa, bir iş
karşılığı olmaksızın o günün ücretleri tam olarak, tatil yapmayarak çalışırlarsa
ayrıca çalışılan her gün için bir günlük ücreti ödenir.
Yukarıdaki açıklamalarda ve internet sitelerinde okuduğumuz konuyla ilgili yazılar bizlere teorik anlamda bilgi vermekte. Hatta konuyla ilgili yazılardaki
hesaplamalar bordro programlarına uygun olmayan ezbere yönelik şekilde yapılıyor. Bu nedenle aşağıda örnek bir hesaplama yapılmıştır.
Hafta tatili ve Ulusal Bayram & Genel Tatil günlerinde 1 saat bile çalışılsa bile bir günlük yevmiyenin fazladan ödenmesi görüşündeyim. Örneğin işci hafta tatilinde 3 saatliğine bile çalışsa, bu 3 saatlik çalışma işçinin tüm gününü etkilemekte. Eğer bu günlerde yapılan çalışma 7,5 saat - 1 günü aşıyorsa, aşan kısım saat ücretinin %50 yükseltilmesi suretiyle ödenmelidir.
Hafta tatili çalışmalarında hesaplama Yargıtay kararlarına ve iş hayatında yapılan uygulamalara göre saat ücretinin %50 arttırılması şeklinde yapıldığı için aşağıdaki örnekten farklı olarak 13 Temmuz Pazar günü çalışması 10 TL* 1,5* 3 saat=45 TL olarakta hesaplanabilmektedir.
Genel tatil ile hafta tatilinin çakıştığı bir günde işçi çalıştırılırsa; işçinin hem resmi tatil hemde genel tatil ücretini alması mümkün olmadığı görüşü değerlendiriliyor. İş Kanununda ve yönetmelikte konuyla ilgili açık bir hüküm yok. Böyle günlerde hafta tatili uygulaması yapılıyor.
Kaynaklar:
http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4857.pdf
http://www.calismatoplum.org/sayi14/cil.pdf
http://www.vergi.tc/makaleDetay/MehmetMac/Hafta-Tatilinde-Genel-Tatilde-Calisma-ve-Fazla-Mesai/e0b0d1ef-cc5c-4ccb-a957-2b2588de0f9a
http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.6249&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=
Hafta tatili ve Ulusal Bayram & Genel Tatil günlerinde 1 saat bile çalışılsa bile bir günlük yevmiyenin fazladan ödenmesi görüşündeyim. Örneğin işci hafta tatilinde 3 saatliğine bile çalışsa, bu 3 saatlik çalışma işçinin tüm gününü etkilemekte. Eğer bu günlerde yapılan çalışma 7,5 saat - 1 günü aşıyorsa, aşan kısım saat ücretinin %50 yükseltilmesi suretiyle ödenmelidir.
Hafta tatili çalışmalarında hesaplama Yargıtay kararlarına ve iş hayatında yapılan uygulamalara göre saat ücretinin %50 arttırılması şeklinde yapıldığı için aşağıdaki örnekten farklı olarak 13 Temmuz Pazar günü çalışması 10 TL* 1,5* 3 saat=45 TL olarakta hesaplanabilmektedir.
Genel tatil ile hafta tatilinin çakıştığı bir günde işçi çalıştırılırsa; işçinin hem resmi tatil hemde genel tatil ücretini alması mümkün olmadığı görüşü değerlendiriliyor. İş Kanununda ve yönetmelikte konuyla ilgili açık bir hüküm yok. Böyle günlerde hafta tatili uygulaması yapılıyor.
Kaynaklar:
http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4857.pdf
http://www.calismatoplum.org/sayi14/cil.pdf
http://www.vergi.tc/makaleDetay/MehmetMac/Hafta-Tatilinde-Genel-Tatilde-Calisma-ve-Fazla-Mesai/e0b0d1ef-cc5c-4ccb-a957-2b2588de0f9a
http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.6249&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder